Huishoudijk regelement

Huishoudelijk regelement BC Badge
B.C. Badge opgericht op 7 april 1981, voorheen S.V. Badge opgericht op 11 september 1969.
Conform statuten artikel 18.
Badminton Club BADmintonGEzellig Documentbeheerder: Secretariaat
Vastgesteld Algemene Ledenvergadering d.d. 11 februari 2013.
Artikel 1. Van de leden
1.1. Het Lidmaatschap vangt aan door een schriftelijke aanvraag van betrokkene, welke door besluit van het bestuur wordt bekrachtigd. Deze aanvraag dient te geschieden op een bij het secretariaat verkrijgbaar aanmeldingsformulier.
1.2. Aanmelding betekent ook een verplicht lidmaatschap bij de Nederlandse Badminton Bond.
1.3. Het aanmeldingsformulier wordt jaarlijks na de algemene vergadering op inhoud gecontroleerd en wanneer nodig aangepast. Door besluit van het bestuur wordt de nieuwe versie bekrachtigd.
1.4. De Nederlandse Badminton Bond verstrekt na aanmelding een digitale ledenpas en deze pas geldt als bewijs van lidmaatschap van de vereniging. De leden hebben op vertoon van de ledenpas toegang tot alle door de vereniging en bond georganiseerde oefeningen en wedstrijden.
1.5. De leden zijn verplicht aan het secretariaat van adreswijziging en afmelding van het lidmaatschap schriftelijk mededeling te doen. Het secretariaat zal bij afmelding de datum van beëindiging van het lidmaatschap bevestigen. Bij geschillen over de afmelding geldt de door het secretariaat verstrekte bevestiging als enig bewijsmiddel.
1.6. Mededelingen en andere stukken toegezonden aan de van hen bij het secretariaat bekende adressen zijn voor de leden bindend.
1.7. De contributie wordt ieder jaar op de algemene vergadering vastgesteld en geldt voor het gehele kalender-jaar. Hierin is een bedrag opgenomen voor het verplicht lidmaatschap van de Nederlandse Badminton Bond.
1.8. Bij aanmelding van het lidmaatschap, lopend het kalenderjaar, wordt de contributie naar evenredigheid en éénmalig inschrijfgeld berekend.
1.9. De contributie wordt in 2 termijnen per jaar geïncasseerd, bij voorkeur, via een automatische incasso.
- 1ste termijn, week na de algemene vergadering, wordt de helft + bondsbijdrage geïncasseerd.
- 2de termijn, eerste maand na de zomervakantie, wordt de andere helft geïncasseerd.
1.10. Wanneer een lid door zwangerschap of blessure een lange tijd niet kan spelen, kan bij het bestuur een schriftelijk verzoek worden ingediend voor een tijdelijk bijzonder lidmaatschap. Korting op de contributie wordt door een besluit van het bestuur bekrachtigd en schriftelijk door het secretariaat bevestigd.
1.11. Ere-leden zijn vrij van contributie.
1.12. De leden zijn verplicht zich strikt aan de door de algemene vergadering goedgekeurde reglementen te houden.
Artikel 2. Van het bestuur
2.1. Verkiesbaar tot bestuurslid zijn alleen Seniorleden, terwijl het voorzitterschap door een meerderejarige bekleed moet worden.
2.2. Bij verschil van mening inzake uitleg of toepassing van de bepalingen van statuten, huishoudelijk reglement of andere regels, beslist het bestuur.
2.3. Er dienen minimaal 6 bestuursvergaderingen, bij voorkeur per 2 maanden, te worden gehouden. Bestuursvergaderingen worden gehouden op verlangen van de voorzitter of tenminste 2 bestuursleden. De oproeping geschiedt door de secretares, behoudens in spoedeisende gevallen, tenminste 4 dagen vantevoren. In een bestuursvergadering kunnen besluiten genomen worden, zodra de kleinst mogelijke meerderheid van de zittende bestuursleden aanwezig is.
2.4. De bestuursleden hebben het recht de vergaderingen van alle commissies, met uitzondering van de kascommissie, bij te wonen en in deze vergaderingen ongevraagd van advies te dienen.
2.5. De bestuursleden kunnen te allen tijde de penningmeester van de vereniging inzage van de kas en boeken vorderen, hetgeen deze verplicht is toe te staan.
2.6. Elke bestuurslid is tegenover het bestuur verantwoordelijk voor alle handelingen door hem/haar in naam van het bestuur of vereniging verricht.
2.7. De bestuursleden zijn bevoegd tot het doen van uitgaven, welke voortvloeien uit de besluiten van de algemene ledenvergadering en van de bestuursvergadering.
Artikel 3. Van de Voorzitter, Secretaris, Penningmeester
3.1. Voorzitter
De voorzitter leidt de algemene leden- en bestuursvergaderingen, geeft en ontneemt het woord en treft maatregelen, nodig voor een ordelijk verloop van de vergadering. Hij/Zij is niet verplicht tijdens de algemene vergadering het woord meer dan 3 maal aan hetzelfde lid over hetzelde onderwerp te geven. Hij/Zij verleent het woord in de volgorde waarin het gevraagd wordt. Hij/Zij treedt op als woordvoerder van de vereniging. Hij/Zij stelt de agenda samen met de secretaris van de vergaderingen op en is gerechtigd zich alle stukken van het bestuur uitgaande ter mede-ondertekening te doen voorleggen. Hij/Zij ziet toe op een behoorlijke naleving van de statuten, het huishoudelijk reglement, andere reglementen en bepalingen of besluiten, en in het algemeen op alles wat voor een goede gang van zaken bij de vereniging nodig is. Hij/Zij ondertekent, evenals de secretaris, het goedgekeurde verslag van de algemene ledenvergadering en van de bestuursvergaderingen.
3.2. Secretaris
De secretaris maakt het verslag van de leden- en bestuursvergaderingen, zorgt dat de bestuurs- en gewone leden tijdig ter vergadering worden bijeengeroepen en ziet toe op alle correspondentie uit naam van de vereniging. Voorts houdt hij het ledenregister bij; hij/zij kan zich hierin laten bijstaan door een daartoe aangewezen lid van de vereniging. Hij/Zij houdt het archief van de vereniging bij.
3.3 Penningmeester
De penningmeester beheert de gelden van de vereniging en zorgt voor het innen van de contributies, donaties,
advertenties en andere vorderingen. Hij/Zij zorgt ervoor dat er geen grotere bedragen in kontanten in kas heeft
dan € 100,00. Het meerdere wordt door hem gestort op de bank- of girorekeningen van de vereniging. Op verzoek
is hij/zij verplicht de tussenbalans op elke bestuursvergadering te rapporteren. HijZij is verplicht zijn boekhouding
en bescheiden aan een door de ledenvergadering te benoemen kascommissie te overleggen en deze alle
gevraagde inlichtingen te verstrekken. Hij/Zij is bevoegd die uitgaven, welke bestuursleden moeten doen,
genoemd in artikel 8 der statuten, zelfstandig te doen of toe te staan, met inachtneming van artikel 2, lid 7 van dit
reglement.
Artikel 4. Van de Ledenvergadering
4.1. De voorzitter is bevoegd uit de leden een stembureau te benoemen. Bij verschil van mening over de geldigheid tijdens een mondelinge stemming of van stembriefjes beslist de voorzitter van de vergadering. Blanco of stembriefjes waarop iets anders voorkomt dan de naam van een der gestelde kandidaten zijn van geen waarde.
Artikel 5. Van de Commissies
5.1. De door het bestuur benoemde commissies zijn verantwoording verschuldigd aan het bestuur.
Artikel 6. Slotbepalingen
6.1. Een voorstel tot wijziging van dit reglement kan slechts door de algemene vergadering in behandeling worden genomen indien het bij de uitnodiging van de algemene vergadering als agendapunt is opgevoerd en het concept minimaal 7 dagen voor aanvang van de vergadering bij het secretariaat ter inzage ligt.
6.2. Een voorstel tot wijziging van dit reglement kan ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigden door de algemene vergadering worden aangenomen.
6.3. Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.
Voor akkoord huishoudelijk regelement
Bep van den Broek, René Inkenhaag,
Voorzitter. Secretaris.